På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Uppgifter om dig behöver oftast inte finnas kvar i våra register om de har registrerats där av misstag, till exempel för att du råkat betala på ett felaktigt sätt eller om ett betalningskrav felaktigt gått till Kronofogden. Du har då rätt att begära rättelse.
Vi kan i vissa fall besluta om att rätta oriktiga, felaktiga och missvisande uppgifter i våra register. Det kan exempelvis vara så att uppgifter om en skuld kan få andra att tro att du inte ville betala, inte kunde betala, eller inte betalade på grund av slarv och ansvarslöshet, fast det var helt andra orsaker som gjorde att en skuld registrerades hos oss.
Tänk på att en aktuell skuld måste vara helt betald eller återkallad för att uppgifterna ska kunna vara missvisande.
Om du vill ha en rättelse i våra register så måste du lämna in en ansökan till oss.
Ansökan ska innehålla
Skicka din ansökan med post, fax eller e-post till vårt rättelseteam.
Vill du att någon ska företräda dig behöver vi en undertecknad fullmakt så att vi vet att du vill bli företrädd av den personen.
Om vi gör en rättelse i våra register, får även kreditupplysningsföretagen veta det. De måste då göra en ändring i sina register.
Om vi kommer fram till att vi inte kan rätta uppgifterna på det sätt som du vill, har du möjlighet att låta en domstol pröva frågan. Det gör du genom att överklaga vårt beslut. Hur du gör framgår av beslutet.
Välkommen att ringa vår kundservice.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.