Kundservice
Vi har öppet i telefon mellan kl. 09.00 och 15.00 måndag–fredag. Väntetiden i telefon kan bli längre än vanligt på grund av lägre bemanning.
Vi strävar efter att besvara ditt mejl inom fyra arbetsdagar, men även här kan väntetiden bli längre på grund av lägre bemanning.
Betalningsföreläggande
I sommar kan väntetiderna bli längre på grund av ökat antal ärenden och lägre bemanning.
Delgivning
Tiden för att delge är något längre än normalt under sommarmånaderna. Det gäller också vår möjlighet att besvara statusförfrågningar.
Vad kan påverka delgivningstiden?
Det är bra om du som sökande redan vid ansökan kan lämna sådan information som kan underlätta och snabba på delgivningen, exempelvis:
- portkoder
- kontaktuppgifter till en mottagares arbetsgivare
- mottagarens telefonnummer och mejladress.
Verkställighet
Vi har längre väntetider för vår handläggning under sommaren.
In- och utbetalningar
Vi bokför de flesta ärenden som rör in- och utbetalningar maskinellt. Det tar en till två vardagar.
I vissa fall måste en handläggare bokföra en in- eller utbetalning manuellt. Vanligtvis är dessa betalningar klara inom tre till fyra vardagar. Bara i undantagsfall kan det dröja ytterligare några dagar. Vår huvudsakliga prioritering är att hantera de äldsta betalningarna först.
Skuldsanering
Väntetiden för ärenden som rör skuldsanering är längre än vanligt under veckorna 28 till 32.
För att handläggningen ska gå framåt är vi tacksamma om du fortsätter att skicka in fordringsbevakningar och delgivningskvitton i så normal takt som möjligt.
Konkurstillsyn
Väntetiderna kan variera på grund av lägre bemanning under sommarmånaderna.