Vi kontaktar den du har krav mot
Vi skickar ett brev (föreläggande) till den du vill få betalt av. I brevet finns ett mottagningsbevis (delgivningskvitto) som personen eller företrädare för företaget ska skriva under och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram till mottagaren.
I vissa fall kan du själv ansvara för att personen tar emot brevet med ditt krav. Det kallas för partsdelgivning.
Den du har ett krav på kan agera på olika sätt
Personen eller företaget ska svara, ta ställning och agera. Det här kan hända:
- Personen eller företaget betalar hela kravet. Då ska du ta tillbaka (återkalla) ditt krav och vi avslutar ditt mål. I din återkallelse ska du fylla i
- ärendenumret som målet fått hos oss
- personnummer eller organisationsnummer på parterna (du och den som ansökan riktas mot är parter).
Du kan ta tillbaka (återkalla) ditt krav via mejl eller brev. Om du skickar brev hittar du adressen här:
Skicka brev eller ansökan: Övriga handlingar
- Personen eller företaget betalar en del av kravet. Då ska du meddela oss det.
- Personen eller företaget säger inte att kravet är fel och betalar inte. Då fattar vi ett beslut (utslag) som säger att personen eller företaget ska betala. Skulden är alltså fastställd. I det här läget kan följande inträffa:
- Du kan begära att vi driver in skulden. Vi gör då en utredning för att se om den som ska betala har pengar eller andra tillgångar. Om personen eller företaget saknar tillgångar får du inte betalt. Du behöver däremot betala 600 kronor till oss för att du begärt att vi driver in skulden.
- Personen eller företaget kan begära att domstolen ändrar beslutet (utslaget). Det kallas för återvinning. Ärendet går då till en domstol och du behöver betala en avgift. Vi avslutar målet.
- Personen eller företaget invänder mot (bestrider) kravet. Du behöver då ta ställning till om du vill driva ditt ärende vidare till domstol. Om svaret är nej, avslutar vi målet. Om svaret är ja, tar domstolen över målet. Du betalar en avgift till domstolen. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas.
Sveriges domstolar: Betala ansökningsavgift
Om du tycker att beslutet (utslaget) är fel
Du kan ansöka om att domstolen ändrar beslutet (utslaget) genom att överklaga till tingsrätten.
Så här överklagar du
Du ansöker skriftligen via mejl eller per post inom tre veckor från dagen för beslutet. Skriv
- att du vill överklaga beslutet (utslaget) till tingsrätten
- numret på beslutet
- varför beslutet är fel och på vilket sätt du vill ändra det
- dina kontaktuppgifter (namn, personnummer eller organisationsnummer, postadress och telefonnummer).
Underteckna ansökan själv eller genom ombud. Du bör även skicka med handlingar som du anser bevisar att beslutet ska ändras.
Vi skickar din ansökan till domstolen. Domstolen tar inte ut en avgift.
Det här händer din motpart
Läs mer om vad som händer den du vill få betalt av.
Någon vill att du ska betala