På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Här kan du läsa om vad dina fakturor betyder och hur vi på Kronofogden arbetar med fakturering i ärenden som rör ansökningar om att en skuld ska drivas in, så kallad verkställighet.
Om den som har en skuld inte betalar grundavgiften är det du som ska betala. Vi skickar en första faktura ett år och några dagar efter att vi har fått in din ansökan om att skulden ska drivas in, så kallad verkställighet. Denna första faktura gäller föregående års grundavgift.
Vi håller på att införa ett nytt it-stödsystem. Det har tagit längre tid än beräknat. Flera ärenden finns fortfarande kvar i vårt gamla system. Vi har inte skickat ut fakturor i dessa ärenden, trots att det har gått mer än ett år sedan de registrerades. Orsaken är att funktionen för fakturering upphörde i det gamla it-systemet och vi har ännu inte fört över alla ärenden till vårt nya system.
Men när vi för över ditt ärende skickar vi samtidigt en faktura till dig. Resultatet kan bli att du då får en faktura som är på ett högre belopp än 600 kronor. Det beror på att fakturan gäller grundavgiften för flera år.
Du kan också få flera fakturor inom ett år, både för de år som du hittills inte har fått fakturor för och även för det senaste året.
Det är viktigt att du betalar samtliga fakturor som du får i ett ärende.
När vi får in underlag från externa leverantörer, exempelvis en flyttfirma, fakturerar vi särskilda avgifter. Dessa avgifter kan gälla i ärenden som rör:
Du kan se vad avgiften gäller på fakturan, exempelvis kostnad för avhysning och momssats. Fakturan från exempelvis flyttfirman bifogas inte med fakturan från oss. Om du vill ha en kopia av den kan du kontakta oss.
En gång i veckan fakturerar vi i pågående ärenden. Vi fakturerar varje avgift för sig. Det betyder att om du har många ärenden hos oss kan du få många fakturor. Du kan dessutom få många fakturor i ett och samma ärende samtidigt. Orsaken till att vi inte har samlingsfakturor i pågående ärenden är att vi enkelt ska kunna återbetala avgifterna till dig när den som har skulder senare betalar avgiften.
Den månad ett ärende avslutas får du en slutfaktura för de avgifter som fortfarande är obetalda, och ej tidigare fakturerade. Slutfakturorna är samlingsfakturor, och faktureras en gång per månad.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.