Du har rätt att vara anonym när du mejlar oss. Däremot är alla mejl, brev eller andra skriftliga handlingar som kommer in till oss allmänna handlingar. Det innebär att de kan vara offentliga och att vi måste lämna ut dem om någon begär det.
Så här fungerar det
Du kan skicka uppgifter och frågor via mejl till oss.
Vi kan mejla eller posta uppgifter från våra register till dig. Vilket sätt du får uppgifterna på beror på de lagar som styr vårt arbete. Du kan också få uppgifter genom att ringa oss.
När vi inte får mejla uppgifterna skickar vi i stället via post. Du får också ett mejl där vi talar om att vi har postat uppgifterna. Ange därför din postadress när du mejlar till oss.
Om du har frågor som gäller en person, ett företag eller ett specifikt ärende ska du ange person- eller organisationsnummer på den som ska betala. Annars kan vi inte ta fram informationen.
Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter när du mejlar oss. Exempel på personuppgifter är
- namn
- adress
- personnummer
- bilder
- skulduppgifter.
Det är viktigt för oss att hantera dina personuppgifter på ett säkert sätt. Undvik att skicka känsliga personuppgifter via mejl.
Du kan läsa mer om personuppgifter, hur vi behandlar dem och vad du ska tänka på om du har skyddade personuppgifter på webbplatsen.
Bifogade filer
För att vi ska kunna öppna och läsa bifogade filer är det bra om dessa är i filformatet pdf.
När får du svar?
Vi svarar vanligtvis inom fyra vardagar. Vid svåra frågor kan svarstiden bli något längre.
Säker e-post
Vi kan hantera säker e-post från dem vi har avtal om säker e-post med, inga andra. Vi kan bara ingå avtal med myndigheter och företag.
Ingivare och säker e-post
Om du som är ingivare önskar mer information om säker e-post kan du höra av dig till oss via vårt webbformulär.
Tänk på att
Du hittar ditt privata innehåll på Mina sidor. Logga in för att se vilka ärenden du har hos oss, exempelvis om du har fått några föreläggande eller har ansökt om betalningsföreläggande eller har mål som ska verkställas.:
Mina sidor