Frågor och svar för ingivare

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna om betal­nings­före­läggan­de från dig som är ingivare.

Hur ansöker jag om be­tal­nings­fö­re­läggande när kravet endast gäller kostnader?

Du kan ansöka på flera sätt.

När du ansöker via XML-fil ska du fylla i

  • kostnaderna i delkravstyp Inkasso och Förseningsersättning
  • en specifikation i AnsokanGrundText.

När du ansöker via flatfil ska du fylla i

  • kostnaden för inkasso eller förseningsersättning som ett delkrav Kapital
  • en specifikation i grunden för delkravet.

I specifikationen ska du skriva

  • datum för kravet
  • det ursprungliga kravet
  • när kapitalbeloppet betalades
  • fakturanummer
  • förfallodag.

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande

Hur fyller jag i kostnader som upp­står när elen stängs av, enligt el­lagen?

Du kan ta upp flera kostnader i ett delkrav som gäller kapital.

Dessa kostnader kan du ta upp:

  • kostnad för uppmaning till en konsument
  • kostnad för meddelande till en konsument
  • kostnad för meddelande till en socialnämnd
  • kostnad för avstängning av elen (gäller inte en framtida avstängning).

Så här kan du beskriva grunden:

Kostnader enligt ellagen (1997:857

  • 150 kronor – uppmaning om att rätta till det som är anledningen till kravet (vidta rättelse)
  • 295 kronor – meddelande om att överföring av el kan avbrytas samt meddelande till socialnämnden
  • 850 kronor – ersättning för delgivning.

Har du flera krav med samma grund ska du för varje kostnad tydligt skriva i vilken faktura kostnaden har sitt ursprung.

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande

Vilka är orsakerna till att en ansökan om be­tal­nings­fö­re­läg­gande måste komp­let­te­ras?

Det kan finnas flera orsaker till att du behöver komplettera.

Du har

  • inte fyllt i fakturanummer eller annat som kan identifiera kravet, till exempel avtalsdatum eller dag då kravet uppstod
  • inte skrivit förfallodatum för varje krav (observera att sista dag att betala kravet måste ha passerat innan du kan skicka in din ansökan)
  • fyllt i högre ränta än referensräntan plus 8 procent, utan att skriva att du och den som ska betala har avtalat om en högre ränta
  • inte räknat ut den sammanlagda (upplupna) räntan (om räntan gäller flera fakturanummer – räkna ut den sammanlagda räntan till och med ansökningsdagen i din ansökan)
  • inte skrivit datum för varje krav (om du har skickat inkassokrav för flera krav)
  • inte slagit ihop flera förfallna krav enligt inkassolagen
  • inte beskrivit det ursprungliga kravet när din ansökan endast gäller ersättning för inkassokrav. Ansökan ska innehålla uppgift om
    • datum när inkassokravet skickades
    • det ursprungliga kravet
    • när kapitalbeloppet betalades
    • fakturanummer
    • förfallodag.

Har en annan borgenär tagit över kravet från den ursprungliga borgenären, ska det framgå i ansökan vem den ursprungliga borgenären är.

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande

Hur ansöker jag om att få någon vräkt (hand­räckning)?

Du kan ansöka om handräckning när du vill få någon (svaranden) vräkt via XML-fil. Du ska bifoga bilagor som styrker din ansökan och du kan även beskriva orsaken (grunden) till din ansökan.

I ansökan om vräkning (avhysning) ska du tydligt och utförligt beskriva

  • orsaken till att svaranden ska vräkas med detaljerade uppgifter om vilka utrymmen hen ska vräkas från
  • grunden för ditt krav, till exempel att svaranden förlorat rätten till hyreslägenheten (den är förverkad) på grund av obetald hyra – fyll i
    • vilken period det gäller
    • belopp
    • uppgifter om meddelanden som du har skickat till socialnämnden och bevis på att nämnden har tagit emot meddelandet
    • om någon inte omfattas av vräkningen, till exempel för att personen är borgensman.

I ansökan om övriga typer av handräckning ska du i din ansökan beskriva

  • ditt krav om vad svaranden ska göra, till exempel att lämna tillbaka eller hämta egendom
  • grunden för ditt krav.

Du hittar mer information på webbplatsen:

Beslut om betalningsföreläggande

Jag har egen­dom som sä­ker­het för ett lån. Kan jag an­sö­ka om be­tal­nings­fö­re­läg­gan­de via fil?

Har du egendom som säkerhet för ditt lån (betalningsfastställelse ur pant) kan du ansöka via XML-fil och bifoga bilagor som styrker din ansökan.

I ansökan ska du

  • skriva vilken typ av egendom din ansökan gäller, till exempel en fastighet
  • beskriva egendomen, genom till exempel fastighetsbeteckningen
  • lämna uppgift om pantbrevet genom att bifoga en kopia
  • skriva om
    • ansökan riktar sig mot en svarande på grund av att hen är ägare av fastigheten men inte är ansvarig för skulden
    • samtliga fastighetsägare inte är gemensamt (solidariskt) ansvariga för skulden.

Läs mer om vad kravet ska handla om.

Krav med säkerhet (betalningsfastställelse ur pant)

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande

Vilka är or­sa­ker­na till att en an­sö­kan, som har egen­dom som sä­ker­het för ett lån, be­hö­ver komp­let­te­ras?

Du har inte bifogat en kopia av pantförskrivningen eller en annan handling som visar villkoren för säkerheten.

Du har inte lämnat något bevis om att svaranden var ägare till fastigheten vid tillfället för pantsättningen. Om svaranden inte var ägare till fastigheten, enligt fastighetsregistret, kan du exempelvis bifoga ett köpeavtal.

Du hittar mer information om tjänsten här:

Beslut om betalningsföreläggande