Få tillbaka eller ta bort egendom

Du kan ansöka om vår hjälp med genomföra (verkställa) ett beslut (utslag) om att få tillbaka eller ta bort egendom.

Vi kan hjälpa dig att få tillbaka eller ta bort egendom (till exempel en dator) om det finns ett beslut (utslag) eller en dom. Då kan du ansöka om vår hjälp att genomföra (verkställa) beslutet.

Kryssade du i att du vill ha vår hjälp med verkställighet i ansökan om vanlig eller särskild handräckning? Om svaret är "ja" inleder vi arbetet med att få tillbaka eller ta bort egendom när det finns ett beslut (utslag). Om svaret är "nej" kan du ansöka om verkställighet. Här beskriver vi hur du gör.

Saknar du ett beslut (utslag)? Då kan du ansöka om vanlig eller särskild handräckning.

Du vill få tillbaka eller ta bort egendom

Få tillbaka egendom: Ansökan verkställighet

Blankett

Ansök via blanketten

Förbered din ansökan genom att fram uppgifter som du kan behöva. Fyll också i alla uppgifter noggrant så att du inte behöver komplettera din ansökan.

Lämna uppgifter om dig

Uppgifter om dig som sökande:

  • namn
  • person- eller organisationsnummer
  • bostadsadress
  • bankuppgifter
  • telefonnummer
  • uppgifter till ett eventuellt ombud.

Lämna uppgifter om den du har ett krav mot

Du ska också ge uppgifter om den du har ett krav mot:

  • namn
  • person- eller organisationsnummer
  • adress och telefonnummer.

Övriga uppgifter att fylla i

Fyll även i uppgifter om

  • vad din ansökan gäller (till exempel att få tillbaka eller ta bort egendom)
  • ditt krav (fordran)
  • beslutet som ligger till grund för ansökan om verkställighet (bifogas i ansökan)
  • annat som kan vara av värde, till exempel kontaktuppgifter
  • handlingar du vill bifoga.

Om en dom ligger till grund ska du bifoga bevis på att den vunnit laga kraft (se nedan).

Skicka flera ansökningar vid gemensamt ansvar

Är flera personer gemensamt (solidariskt) ansvariga för det krav du ställer? Då ska du skicka in en ansökan per person. Det är viktigt att du skickar alla ansökningar till samma kontor, även om en person tillhör ett annat kontor. Skicka bara med ett exemplar av domen eller beslutet (utslaget).

Vad kostar det att ansöka?

Grundavgiften för en ansökan är 600 kronor per år. Utöver denna kostnad kan du få betala andra kostnader för att vi ska genomföra (verkställa) beslutet.

Du hittar mer information på vår webbplats.

Avgifter och kostnader

Om beslutet kan överklagas

Du kan begära att vi genomför en verkställighet med ett utslag som grund innan det vunnit laga kraft.

En dom som grund – skicka ett bevis om laga kraft

Du ska skicka in ett bevis om laga kraft vid ansökan om verkställighet. Beviset visar att domen inte längre kan överklagas. Du kan begära att vi genomför en verkställighet med ett utslag som grund innan det vunnit laga kraft. Däremot kan vi inte verkställa en åtgärd med en dom som grund så länge domen kan överklagas.

Gör så här:

  • Kontakta domstolen som meddelat domen och begär ut ett bevis om laga kraft.
  • Skicka in beviset om att domen vunnit laga kraft till osssom bilaga tillsammans med ansökan om verkställighet
    • i efterhand via e-post eller
    • per post om domen inte vunnit laga kraft när du ansöker.

Postnumret avgör till vilket kontor du skickar ansökan

Hitta rätt kontor genom att fylla i postnumret till den som ska betala eller göra något (gäldenären). Klicka på sök.

Skicka ansökan om verkställighet

Vad händer efter ansökan?

Vanligtvis kontaktar vi den som ska göra något (gäldenären) och ger hen en viss tid på sig för att göra det som står i beslutet (utslaget) eller domen. Om hen inte gör det, genomför vi (verkställer) beslutet.

Vad händer om inte vi inte kan verkställa?

Ditt krav ligger kvar hos oss tills

  • du får tillbaka egendomen eller tills egendomen är borttagen
  • tills du anmäler att du återkallar ditt ärende.

Du har fått ett brev

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Det är viktigt att du håller dina kontouppgifter uppdaterade.