Från och med 17.00 fredagen den 24 september till och med 09.00 måndagen den 27 september, pågår underhåll av våra system. Det innebär att du inte kan använda Mina sidor eller våra e-tjänster under tiden för underhållet. Det kan även förekomma störningar och förseningar i våra filtjänster mellan fredag den 24 september 17.00 till lördag den 25 september 07.00.

Stäng

Jag har fått en bluffaktura – vad gör jag?

Det första du gör är att genast invända mot (bestrida) fakturan.

Så här gör du:

  1. Stryk ett streck över fakturan och skriv ”Invänder mot (bestrider) betalningsansvar – ej beställt”.
  2. Skicka din invändning (bestridande) via mejl eller rekommenderat brev så att datum och tid framgår.
  3. Returnera fakturan till avsändaren.
  4. Spara en kopia på det du skickat.

När du har invänt mot bluffakturan är nästa steg att polisanmäla bedrägeriförsöket.

Polisenlänk till annan webbplats

Får du en påminnelse eller ett inkassobrev – invänd och polisanmäl igen. Motivera varför du invänder och skicka med en kopia på tidigare invändning.

Andra tips och råd

På Konsumentverkets och Svensk Handels webbplatser kan du få fler råd och tips om hur du ska göra om du har fått en bluffaktura. Svensk Handel har även en lista med namn och adresser till företag som organisationen anser vara oseriösa.

Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens och Företagarnas webbplatser. På regeringens webbplats finner du fakta om du söker på ”fakturabedrägeri”.