På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Har du fått ett krav om att du ska betala en skuld, det vill säga ett betalningsföreläggande? Då vill den som har skickat in ansökan få fastslaget att du ska betala det som står i kravet.
Ett betalningsföreläggande är ett krav från någon som anser att du ska betala en skuld. Personen vill få kravet fastslaget i ett så kallat utslag (beslut).
Börja alltid med att meddela oss att du fått föreläggandet. Det gör du genom att skriva under delgivningskvittot och skicka tillbaka det till oss. Om du inte skriver under kan vi söka upp dig personligen för att du ska skriva under.
Att du skriver under delgivningskvittot betyder inte att du godkänner kravet. Det är ett bevis på att du har tagit emot brevet och vet om att kravet finns.
Om du inte har möjlighet att skicka delgivningskvittot till oss, kan du i stället ringa till kundservice. Då kan du muntligen bekräfta att du har tagit emot brevet.
Ha brevet tillgängligt så att vi kan stämma av att vi pratar om samma brev. Vi kan fråga dig om exempelvis
Om vi kan konstatera att du är den vi söker, är du delgiven och du behöver inte skicka in delgivningskvittot.
Har du några frågor – passa på att ställa dem nu så att du vet vad som händer i nästa steg.
Nu ska du ta ställning till om du anser att kravet är riktigt eller felaktigt. Det måste du göra inom den så kallade förklaringstiden. Det är den tid du har på dig att betala eller invända mot, det vill säga bestrida, kravet. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.
Om du anser att kravet är riktigt ska du betala det som anges i brevet direkt till den du har en obetald skuld till. Kom ihåg att du även ska betala ränta och andra kostnader. Det är viktigt att du kontaktar den du är skyldig pengar för att få exakt information om hur mycket du ska betala.
När du har betalat ska den du var skyldig pengar ta tillbaka sin ansökan. Du bör också skriftligen meddela oss att du har betalat innan sista betaldatum för kravet, det vill säga innan förklaringstiden går ut.
Om du inte kan betala innan sista betaldatum – kontakta den du är skyldig pengar eller hens ombud, och undersök om ni kan komma överens om hur du ska betala, exempelvis en avbetalningsplan. Tänk på att även om den sökande eller ombudet går med på en avbetalningsplan betyder det inte att ansökan dras tillbaka automatiskt. Den kan leda till både ett utslag och betalningsanmärkning. För att undvika detta måste sökanden/ombudet återkalla sin ansökan. I annat fall kommer vi att meddela ett beslut, det kallar vi för utslag.
Om den som ska ha betalt, den sökande, inte går vidare och begär att vi ska utmäta det du är skyldig, det vill säga verkställer, avslutar vi ärendet.
Om du tycker att kravet är felaktigt kan du invända mot det. Det kallas att du bestrider. Det gör du genom att skriva ett brev där du anger
Brevet skickar du till oss innan kravet ska vara betalt, det vill säga innan förklaringstiden går ut. Betaldatum hittar du i brevet.
Vi skickar brevet med ditt bestridande till den som kräver dig på pengar. Det gör vi för att informera om att du tycker att kravet är felaktigt. Om hen inte håller med om dina invändningar kan hen begära att vi ska lämna över ärendet till domstol. I så fall tar domstolen över ärendet.
Nu tillkommer en avgift som domstolen tar ut. Avgiften är 600 eller 2 500 kronor. Vilken avgift det blir beror på hur stor skulden är och hur domstolen hanterar målet.
Det är den som vill ha betalt som betalar avgiften till domstolen. Om du skulle förlora målet i domstolen kan du få betala avgiften tillsammans med eventuella andra rättegångskostnader.
Om den som vill ha betalt inte begär att målet ska överlämnas till domstol, kommer vi att avsluta ärendet.
Om du tycker att en del av kravet är felaktigt gör du på samma sätt som om du skulle invända mot hela kravet.
Tänk på att i brevet noga ange vilken del av kravet du tycker är felaktig och varför.
Om du betalar den del av kravet du anser är riktig ska du meddela oss detta.
Om du inte betalar den del av kravet som du anser vara riktig, kommer vi att meddela ett beslut om att du är betalningsskyldig, ett så kallat utslag. Det betyder att du är skyldig att betala det som krävs av dig.
Om du inte betalar meddelar vi också ett beslut, det vill säga ett utslag. Det betyder att du är skyldig att betala det som krävs av dig.
För att få betalt kan den du är skyldig pengar ansöka om att beslutet ska genomföras, det kallar vi för verkställighet. Kortfattat innebär det att vi gör en undersökning av din ekonomi och beslutar om utmätning.
Du kan eventuellt undvika en utmätning genom att så fort som möjligt kontakta den du har en skuld till och göra upp om betalning. Den du har en skuld till har då möjlighet att dra tillbaka sitt krav på utmätning.
Kreditupplysningsföretagen hämtar information om att vi har meddelat ett beslut, det vill säga ett utslag. De har nu uppgifterna i sina register. Detta innebär att du har en betalningsanmärkning. Vill du kontrollera om du har fått en betalningsanmärkning tar du kontakt med ett av kreditupplysningsföretagen.
Om du anser att beslutet, det vill säga utslaget är felaktigt kan du ansöka om att det ska prövas i domstol. Det kallas för att ansöka om återvinning av utslaget.
Du måste i så fall skriftligt ansöka om det till oss inom en månad från beslutsdatumet.
Om du ansöker om att domstolen ska pröva beslutet, det vill säga utslaget, tillkommer en avgift som domstolen tar ut.
Det är inte du utan den som lämnade in ansökan om betalningsföreläggande som ska betala avgiften. Men om du skulle förlora målet kan du få betala avgiften tillsammans med andra eventuella rättegångskostnader.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.