På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Bluffaktura, eller fakturabedrägeri, är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad.
Det kan till exempel handla om att en försäljare påstår att du beställt en vara eller tjänst, men att du är av motsatt uppfattning. Du kan råka ut för bluffakturor både som privatperson och som företagare.
Gör så här:
När du bestridit kravet kan företaget välja att driva ärendet vidare till tingsrätten. Det är då upp till företaget att bevisa att ni ingått ett avtal.
Även om du invänder mot en bluffaktura kan företaget skicka in en ansökan om krav på betalning, det vill säga ett betalningsföreläggande till oss. Det är då viktigt att du invänder även mot detta, det vill säga bestrider kravet skriftligen till oss. Tala om att du tycker att fakturan är felaktig.
Om företaget trots detta vill gå vidare med ärendet lämnar Kronofogden över det till domstolen.
Vi kan inte veta om en ansökan om betalningsföreläggande är en bluffaktura eller inte, men vi går aldrig vidare till utmätning om det saknas ett beslut, det vill säga ett utslag eller en dom.
Både om skulden fastställs och om den drivs in kan du få en betalningsanmärkning.
Det är kreditupplysningsföretagen och inte vi som registrerar betalningsanmärkningar. Informationen som ligger till grund för betalningsanmärkning hämtas från olika offentliga register, bland annat vårt.
Om en ansökan om betalningsföreläggande riktar sig mot ett företag har kreditupplysningsföretaget rätt att registrera anmärkningen redan då ansökan registreras hos oss.
Är du en privatperson eller enskild företagare kan betalningsanmärkningen registreras först efter att det finns ett beslut, ett så kallat utslag, om att du är betalningsskyldig.
Läs mer om betalningsanmärkning på vår webbplats eller på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Ja, under vissa förutsättningar kan vi ta bort uppgifter som registrerats om de avser en bluffaktura. Först och främst måste du ha reagerat mot den felaktiga fakturan och invänt, det vill säga bestridit, betalningskravet innan företaget eller privatpersonen lämnat in en ansökan om betalningsföreläggande. Om du ändå får en ansökan om betalningsföreläggande riktad mot dig ska du ha invänt även mot den.
När du invänder mot kravet i betalningsföreläggandet ska du beskriva varför uppgifterna är felaktiga eller missvisande och bifoga de handlingar som stödjer dina uppgifterTill exempel den skriftväxling där det framgår att du invänt mot kravet.
Du kan även begära rättelse av registrerade uppgifter. Du kan läsa mer om hur du begär rättelse och vad som kan vara skäl för att få en uppgift rättad på vår webbplats.
På Konsumentverkets och Svensk Handels webbplatser kan du få råd och tips om hur du ska göra om du är drabbad. Svensk Handel har även en lista med namn och adresser till företag som de anser vara oseriösa.
Du hittar mer information på Integritetsskyddsmyndighetens och Företagarnas webbplatser. På regeringens webbplats finner du fakta om du söker på ”fakturabedrägeri”.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.