På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Ett utslag kan jämföras med en dom. Om du har fått ett utslag ska du utföra eller betala det som framgår av utslaget.
Vi meddelar utslag när du inte har invänt mot det krav som du fått ett föreläggande om.
Du måste direkt betala till den du är skyldig pengar eller hens ombud, alternativt göra det som står i utslaget.
Kontakta den du har en skuld till för att få aktuell och korrekt information om hur mycket du ska betala och till vilket konto.
Om den du har en skuld till (sökanden) väljer att begära vår hjälp med att driva in skulden (verkställighet), är det i stället till oss du ska betala.
Anser du att utslaget är fel kan du ansöka om återvinning, det vill säga att en domstol omprövar utslaget. Din ansökan ska vara skriftlig och du ska skicka den till oss. Vi lämnar ansökan till tingsrätten.
Tänk på att du ska ansöka inom en månad från utslagets datum.
Observera att du är skyldig att betala även om du ansökt om återvinning.
Väljer du att ansöka om återvinning betalar du en avgift som domstolen tar ut. Det är inte du utan den som ansökte om föreläggande som ska betala avgiften.
Observera att om du förlorar målet i domstolen, kan du utöver din skuld även få betala avgiften och eventuella andra rättegångskostnader.
För att stoppa indrivning krävs att du ansöker om och får ett domstolsbeslut om så kallad inhibition. Det innebär att vi ska avbryta indrivningen tills ärendet är klart hos domstolen.
Är den som ska ha betalt (sökanden) missnöjd med ett utslag kan hen överklaga inom tre veckor från utslagets datum.
Ett utslag kan ge en anmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Det är en anteckning om att du inte har skött dina betalningar. Det är alltså inte vi som ger en betalningsanmärkning.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.