På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Om företaget har skulder i andra länder än i Sverige som du inte kan betala, är det viktigt att du kontaktar dem företaget har skulder till. Tillsammans kan ni kanske komma fram till en lösning.
Om någon utomlands har ett krav mot ditt företag gäller olika regler beroende på vilken typ av skuld det är. I många fall kan den som vill ha betalt, fordringsägaren, med stöd av internationella överenskommelser begära vår hjälp att fastställa och driva in skulden i Sverige.
Det finns EU-regler, nordiska överenskommelser och andra internationella överenskommelser om verkställighet av både allmänna och enskilda fordringar. Allmänna fordringar är skulder till staten och kommuner. Enskilda fordringar är skulder till företag och privatpersoner.
Den som ansöker om betalningsföreläggande från annat EU-land kan välja att antingen ansöka om betalningsföreläggande eller europeiskt betalningsföreläggande. Samma regler gäller för ett betalningsföreläggande för en utländsk skuld som för ett svenskt betalningsföreläggande.
För europeiska betalningsföreläggande gäller särskilda regler som är gemensamma inom hela EU. Du hittar mer information under relaterad information.
Har ditt företag en skuld till en utländsk myndighet, företag eller person, och har fått ett brev från oss om indrivning av skulden i Sverige? Då gäller samma regler om omprövning som för svenska skulder. Vill du överklaga skulden måste du göra det till den utländska instans som utfärdat domen eller beslutet.
Utländska skulder omfattas av en svensk skuldsanering på samma villkor som andra skulder. Ett beslut om skuldsanering i Sverige gäller alltså inom EU, men inte i länder utanför EU. Ett undantag finns – en svensk skuldsanering gäller inte i Danmark.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.