På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Det är viktigt att du lämnar uppgifter om dina inkomster och utgifter för att utmätningen av din lön ska bli rätt. Gör du inte det riskerar du att få för lågt belopp att leva på.
Du får alltid ett brev från oss i vilket vi ber dig lämna uppgift om dina inkomster och utgifter innan vi fattar beslut om utmätning av din inkomst.
Om du inte svarar kan vi besluta om utmätning ändå. Då beräknar vi dina kostnader utifrån olika schablonbelopp. Uppgiften om din inkomst får vi från din arbetsgivare eller den som betalar ut din ersättning, till exempel Försäkringskassan eller A-kassan.
I princip kan vi utmäta alla ersättningar, under förutsättning att ersättningen är tillräckligt stor när vi gör en beräkning av utmätningsbart belopp. Bland annat följande kan vi utmäta:
Men det finns också ersättningar som vi inte får utmäta, bland annat
Det här är endast några exempel – vill du veta mer om vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Ett beslut om löneutmätning har ingen direkt bortre gräns. Beslutet gäller så länge du har en skuld och så länge du har en tillräckligt stor inkomst som vi kan utmäta.
Om du tycker att beslutet är felaktigt kan du överklaga. Du ska skicka ditt överklagande till oss. Vi skickar det vidare till tingsrätten som beslutar om utmätningen ska ändras eller inte. Även om du har överklagat gäller beslutet om utmätning till dess att domstolen fattat sitt beslut. Pengarna som dras från din lön efter överklagandet sätts in på ett konto hos oss tills domstolen fattat sitt beslut. Om domstolen ger dig rätt kommer du få tillbaka alla eller delar av pengarna.
Du kan få anstånd om den du har skuld till, sökanden, går med på det eller om du har särskilda skäl. Särskilda skäl kan vara en oförutsedd kostnad i en situation som du inte själv kunnat påverka, till exempel vid sjukdom eller olycksfall. Du kan däremot inte få anstånd för extra utgifter, till exempel i samband med jul eller semester.
Vi bestämmer en gång per år hur stort normalbeloppet ska vara. I samband med det räknar vi om din löneutmätning. Normalbeloppet är kopplat till konsumentprisindex som Statistiska centralbyrån (SCB) fastställer.
Du kan få din löneutmätning ändrad om din ekonomiska situation ändras.
Du kan även få din löneutmätning ändrad vid kortare förändringar. Ett exempel är om ditt studiebidrag ingår i underlaget för din löneutmätning, eftersom du inte får något bidrag i juli och augusti. Det är viktigt att du kontaktar oss i god tid så att vi kan räkna om löneutmätningen för dessa månader. Annars riskerar du att utmätningen blir för stor och du får behålla ett lägre belopp än du har rätt till.
Om du inte har lämnat uppgifter och du har en utmätning i lön, kan vi inte räkna om beslutet bakåt i tiden. Det betyder att du inte kan få tillbaka pengar om du har betalat för mycket.
Om vi ändrar din utmätning gäller beslutet först nästa gång din lön eller ersättning ska betalas ut.
Den som betalar ut din lön eller ersättning är skyldig att följa beslutet och skriftligen meddela dig hur mycket som dragits från din lön/ersättning vid varje utbetalningstillfälle. Oftast kan du se det på din lönespecifikation eller motsvarande.
Om arbetsgivaren drar det beslutade beloppet från din lön, men inte betalar in pengarna till oss, blir arbetsgivaren betalningsansvarig om utmätningen gäller vissa skulder till staten. Då kan du bli fri från det betalningsansvar som motsvarar beloppet som dragits från din lön. Däremot blir du inte fri från betalningsansvar om din arbetsgivare inte redovisar det som dragits från din lön om utmätningen skett för skulder till exempelvis:
Om du misstänker att din arbetsgivare dragit pengar från din lön, men inte betalat till oss, ska du genast kontakta oss så att vi kan hjälpa dig.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.