På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om betalningsföreläggande och handräckning.
Om du redan har betalat skulden, eller om du anser att kravet är felaktigt så kan du bestrida föreläggandet. Du bestrider genom att skriftligen meddela detta till Kronofogden, vanligtvis senast 10 dagar från det du tagit del av föreläggandet. Om sökande/ombudet trots ditt bestridande vill gå vidare med ärendet överlämnas det till domstol för prövning. Om du bestrider endast en viss del av föreläggandet ska det klart framgå vilken eller vilka delar du anser är fel. Utslag kan meddelas på den obestridda delen av föreläggandet.
Mer information till dig som har fått ett brev om föreläggande
Även om du agerar kan företag ibland välja att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Det är mycket viktigt att du bestrider kravet i betalningsföreläggandet snabbt och skriftligt till oss. Om företaget trots ditt bestridande vill gå vidare med ärendet måste det prövas av domstol. Oseriösa företag brukar inte vilja ha en sådan prövning.
Ja, du kan vända dig till oss om sista datum för betalning av skulden har passerats. För att Kronofogden ska kunna hjälpa dig att driva in skulden måste du först ha ett beslut som säger att skulden är riktig. En otvistig skuld kan fastställas i ett utslag hos Kronofogden.
För att skulden ska kunna fastställas via ett utslag ansöker du om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.
Om du redan har en dom eller ett utslag och vill ha Kronofogdens hjälp med indrivning av skulden ska du fylla i en ansökan om verkställighet. Lämna in domen eller utslaget tillsammans med din ansökan.
Har du inte tillgång till internet eller skrivare kan du ringa kundservice 0771‑73 73 00 och be dem skicka hem en blankett.
Om du har lånat ut eller förvarat möbler, kläder, elektronik eller liknande hos någon som du sedan inte får hämta tillbaka kan vi hjälpa dig. Då kan du ansöka om handräckning. Du kan ansöka om vanlig eller särskild handräckning.
Om du har fått ett betalningsföreläggande ska du betala direkt till sökanden (den du är skyldig pengarna) eller till sökandens ombud. Ombudet brukar ofta vara ett inkassoföretag. Du ska även betala eventuella kostnader i målet till sökanden/ombudet. Du ska inte betala något till Kronofogden.
När du ska betala skulden, tänk på att kontrollera räntan fram till betalningsdagen med sökande/ombudet. Vill du göra upp en avbetalningsplan eller komma överens med sökanden på annat sätt, ska du också vända dig direkt till sökanden/ombudet.
Det är postnumret där den som är skyldig dig pengar bor som avgör till vilken adress du ska skicka dina handlingar.
Avgiften för ansökan om betalningsföreläggande är 300 kr. Du får en faktura på ansökningsavgiften när din ansökan har blivit registrerad. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet emot.
Den vanligaste typen av är vanlig handräckning. Det kan till exempel gälla ansökan om vräkning, att få tillbaka lös egendom eller att någon ska ta bort något.
Ansökan om särskild handräckning används bland annat när någon vidtagit en olovlig åtgärd med fast eller lös egendom. Ett exempel kan vara en markägare som stängt av en väg som någon annan har rätt att använda. Du kan inte använda särskild handräckning om det gäller avhysning av en tidigare fastighetsägare eller hyresgäst
I mål om vanlig handräckning prövar vi inte om det som påstås är riktigt eller inte. Om den som ansökan riktar sig mot invänder mot det som påstås, kommer vi inte fatta något beslut utan den som söker kan då välja att ärendet ska lämnas över till domstol. Om svaranden varken bestrider eller åtgärdar kravet meddelar vi ett beslut.
I särskild handräckning avgör vi målet även om svaranden bestrider ansökan. Det innebär att du som söker måste beskriva grunden till ditt påstående på ett väldigt tydligt sätt. Du ska alltid bifoga eventuella skriftliga bevis på det du påstår.
För att kunna hjälpa dig måste det finnas ett beslut på att skulden är riktig. Skulden kan fastställas bland annat via ett betalningsföreläggande hos oss eller via domstol.
För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerat och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något.
Vad händer när du lämnat in din ansökan?
Vi skickar ett brev (ett föreläggande) om skulden till den du vill få betalt av. I brevet finns ett kvitto som den du ställer ditt krav mot ska skriva på och skicka tillbaka till oss.
Det är ett bevis på att brevet har kommit fram.
Den som får brevet kan agera på olika sätt:
Kronofogden kan hjälpa dig att driva in skulden
När det blir ett utslag kan vi driva in skulden. Det kallas verkställighet. Vill du inte ha verkställighet är det viktigt att du anger det. Du kan även ansöka om verkställighet senare.
Tänk på att det kostar att ansöka om betalningsföreläggande och verkställighet.
Ansökan om betalningsföreläggande
Om du redan har en fastställd skuld kan du läsa mer här
Kronofogdens olika avgifter
Har sökanden inte begärt verkställighet är målet avslutat hos kronofogdemyndigheten. Är verkställighet aktuell överlämnas målet efter utslag för vidare åtgärder.
Ett utslag kan jämföras med en dom. Det är ett bevis på att någon är skyldig pengar eller har skyldighet att lämna ut egendom eller liknande. Utslaget kan sedan sökanden använda för att ansöka om utmätning och/eller handräckning hos svaranden.
Om du invänder mot (bestrider) en ansökan om betalningsföreläggande, kan Kronofogden inte fortsätta handlägga målet. Ska ärendet drivas vidare måste det göras i en domstol. Det är sökanden (den som har lämnat in ansökan) som bestämmer om en ansökan ska lämnas vidare till domstol. När du invänder mot en ansökan i rätt tid informeras den sökanden om invändningen och får information om vad som måste göras för att målet ska kunna fortsätta handläggas av en domstol.
Väljer sökanden att målet ska överlämnas till domstol ska han/hon begära det skriftligt till Kronofogden som överlämnar ärendet till domstolen. En sådan begäran ska ha kommit in till Kronofogden inom fyra veckor från den dag då Kronofogden skickade ut informationen/underrättelsen om invändningen. Om sökanden inte begär överlämning i rätt tid kommer handläggningen också att avslutas hos Kronofogden och målet avskrivs.
Bestrider du yrkandet ska du skriftligen meddela detta till Kronofogden, vanligtvis 10 dagar från det du tagit del av föreläggandet. Bestridandet ska vara undertecknat av den eller de svarande som har invändningar. Om endast en viss del av yrkandet bestrids ska det klart framgå vilken eller vilka delar som bestrids. Utslag meddelas på den obestridda delen av yrkandet.
Kronofogden kan inte medverka till en avbetalningsplan. Önskar svaranden få en avbetalningsplan till stånd får kontakt tas med sökanden/ombudet. Tänk på att även om sökanden eller ombudet går med på en avbetalningsplan betyder inte detta att ansökan dras tillbaka, utan denna kan leda till utslag och betalningsanmärkning. För att undvika detta måste sökanden/ombudet återkalla sin ansökan.
All betalning ska ske till sökanden/ombudet.
Nej, uppskov är inte möjligt i den summariska processen. Du kan kontakta sökanden som i så fall kan återkalla ansökan.
När det gäller att få tillbaka egendom genom ett handräckningsutslag är det mycket viktigt att den egendom det gäller anges så noga som möjligt - antal, fabrikat, färg, särskilt kännetecken - så att inga svårigheter uppstår när målet ska verkställas av Kronofogden. Det är också viktigt att ange var egendomen finns.
Detta är den dröjsmålsränta som du har rätt att begära utan att behöva ange skälen för ränteyrkandet. Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter.
Anspråket eller grunden för yrkandet ska alltid anges så tydligt att svaranden kan förstå vad som åsyftas. Exempel: Hyra av personbilen XXX001 för fjärde kvartalet 2008 enligt hyresavtal av den 1 april 2008.
Det finns särskilda blanketter, en för ansökan om enbart betalningsföreläggande, och en för ansökan om vanlig handräckning med eller utan betalningsföreläggande. Var noga med att fylla i personuppgifterna för parterna, (namn, person- eller organisationsnummer, adress, eventuell alternativadress, eventuell arbetsplats). Se vidare anvisningar på blanketterna.
Ansökningsblankett för betalningsföreläggande/ vanlig handräckning
Relaterad information
Vad är delningslänkar?
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.