Växelprotest – när du inte får betalt

Om du har ett skriftligt löfte om att få betalt – en växel – och du inte får det, kan du ansöka om att protestera mot växeln. Det gör du hos oss eller hos länsstyrelsen.

Vad är en växel?

Ofta är en växel ett skriftligt löfte om betalning av en summa pengar. Den som ska betala lovar den som ställer ut växeln att betalningsmottagaren ska få betalt.

Om du inte får betalt

Du kan ansöka om att protestera mot växeln om du inte får betalt innan sista förfallodagen. Det gör du hos

  • oss eller
  • länsstyrelsen som utser en särskild förrättningsman eller notarius publicus som hjälper allmänheten med att till exempel godkänna namnunderskrifter.

Växeln i original i din ansökan

Din ansökan ska innehålla växeln i original. Du ska ansöka inom de två närmaste vardagarna efter växelns förfallodag.

Du kan lämna din ansökan till oss på valfritt kontor.

Våra kontor

Vad kostar det?

​Det kostar 870 kronor och beloppet betalar du via faktura.

Har du frågor eller vill veta mer?

Har du frågor får du gärna kontakta vår kundservice.

Läs mer om vad en växel innebär på Sveriges riksdags webbplats.

Växellag (1932:130)