Kontakta den du är skyldig pengar

Har du svårt att få pengarna att räcka till för att betala dina räkningar? Då är det viktigt att du kontaktar den du är skyldig pengar. Om du måste prioritera – betala hyran i första hand. Annars kan du bli vräkt.

Ta kontakt med den du är skyldig pengar

Om du inte kan betala direkt, kontakta den du är skyldig pengar så snart som möjligt. Vänta inte tills räkningen har förfallit.

Förbered kontakten

Tvekar du inför att kontakta den som vill ha betalt? Du kan förbereda dig på följande sätt:

  1. Ta reda på vilka krav och skulder du har, och de du är skyldig pengar. Även om du bara kontaktar en som vill ha betalt kan hen vilja veta hur den totala bilden ser ut.
  2. Räkna på hur mycket pengar du tror att du kan leva på varje månad, och hur mycket du kan betala till den som vill ha betalt.
  3. Föreslå att ni kommer överens om en avbetalningsplan och hur den ska se ut.
  4. Se till att dina pengar räcker för att betala enligt avbetalningsplanen. Det är viktigt att det är en realistisk plan, annars riskerar du att hamna i samma läge som innan. Då kan det vara svårt att få igenom en ny avbetalningsplan.

Behöver du ytterligare hjälp, kan du ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare

Kommunal budget- och skuldrådgivning

Det här är en avbetalningsplan

En avbetalningsplan innebär att du kommer överens med den du är skyldig pengar om att dela upp betalningen. Ni behöver komma överens om hur mycket och hur ofta du ska betala. Ett exempel kan vara att du betalar en del av skulden varje månad.

Uppgifter den ska innehålla

En avbetalningsplan ska innehålla

  • uppgifter om den som ska få betalt (borgenär) och den som ska betala (gäldenär) – namn, adress, person-/organisationsnummer, mobilnummer och mejladress
  • totala skulden
  • årsränta
  • belopp att betala per månad
  • avbetalningstid – hur lång tid du ska betala av på skulden
  • underskrift av både borgenär och gäldenär
  • ort
  • datum.

Kan leda till att skulden växer

En avbetalningsplan kan vara en möjlighet om du inte kan betala hela skulden direkt. Då kan du undvika en betalningsanmärkning. Läs mer om betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Betalningsanmärkningar

Tänk på att en avbetalningsplan kan leda till att skulden växer. Det tillkommer avgifter och räntekostnaden ökar. Det beror på att det tar längre tid att betala av skulden.

Den som vill ha betalt avgör

Det är upp till den som vill ha betalt att besluta om hen vill gå med på en avbetalningsplan. Din möjlighet att få en avbetalningsplan beror på din situation – om du har jobb, din inkomst, hur mycket du är skyldig och om du har andra skulder till exempel.

Du kan kontakta den som vill ha betalt (sökanden) för att be om en avbetalningsplan, även om kravet har gått vidare till oss. Går sökanden med på det, kan hen ta tillbaka kravet hos oss. Då avslutar vi målet och kravet blir inte registrerat som en skuld hos oss.

Avbetalningsplan för hyra

Det är viktigt att du så snart som möjligt tar kontakt med din hyresvärd om du inte kan betala hyran i tid. Annars riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Fråga om ni kan komma överens om en avbetalningsplan tills du har fått ordning på din ekonomi.

Se krav och skulder

Logga in på Mina sidor för att se om du har krav (förelägganden) och skulder hos oss.

Mina sidor

Vem ska du betala till?

Har du fått ett brev från oss med krav på att betala? Är kravet rätt ska du betala direkt till den som ansökt om vår hjälp med att få betalt.

Har du skulder som vi fastställt i ett beslut (utslag)? Om sökanden har begärt vår hjälp med att driva in skulden (verkställighet), kan du betala till oss eller direkt till sökanden. Det är viktigt att du meddelar oss om du betalar direkt till sökanden.

Så här gör du när du betalar till oss:

Så betalar du/företaget

Läs mer om avbetalningsplan och uppskov med betalning:

Uppskov med betalning och avbetalning

För företagare

Är du företagare som vill bli skuldfri? Läs mer om vad som gäller för dig på webbplatsen.

Stöd till företagare