På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
If you have received a notification of expulsion, this means that the landlord is requesting that you be evicted by the Enforcement Authority as you have not vacated voluntarily. Your obligation to vacate has been decided either via verdict, ruling or decision from the Regional Rent Tribunal.
Up until the date of eviction, you have the opportunity to make your own arrangements to move out in order to avoid extra costs. Should you choose to do so, you must inform the landlord of this and return your keys. You must also inform the Enforcement Authority of your move.
If you are unable to make your own arrangements prior to the eviction, you must sort out your personal papers and other items which you require in the immediate future. Remember to make arrangements for your pets too. Otherwise, the Enforcement Authority will have to take them into custody and may in certain cases have to have them put down.
If you wish to discuss the possibility of respite (postpone the eviction), you must contact the landlord. Landlords have in some cases hired a representative, e.g., a debt collection agency. In this case you must contact the representative in order to have a discussion. It may also be a good idea to speak to the landlord as well. In some instances, the Enforcement Authority can provide a short respite period even if the landlord does not agree to it.
If you require assistance, you can contact the Social Services Department in your municipality to book an appointment with an adviser. The Enforcement Authority informs the Social Services Department of any evictions.
On the date of eviction, the Enforcement Authority comes to your home and ensures that it is emptied and that the lock has been changed. You are liable to pay all costs associated with packing, transport and storage. Waste and anything that cannot be stored, such as food, dirty dishes and wet or moist fabrics is disposed of immediately. All other items are stored.
Your possessions are kept in storage for a maximum of three months. In most cases, the property is stored in warehouses specifically rented out for this purpose. In some cases, the landlord looks after your possessions. If you have not retrieved your possessions within three months, they will be disposed of or sold. Storage costs money and you must therefore pay for the release of your possessions.
Contact the Enforcement Authority if you have questions concerning where your assets are stored and the deadline for collection.
Naturally, in the case of eviction from property which is not accommodation, the rules differ somewhat from those stated above. If the Enforcement Authority in unable to find appropriate storage, it may decide to sell or dispose of the property. In order to avoid this, it is therefore advisable that you empty the property before the eviction and make arrangements for the property that you want to keep.
Har du fått en underrättelse om avhysning innebär det att hyresvärden begär att du ska vräkas av Kronofogden eftersom du inte har flyttat frivilligt. Din skyldighet att flytta har bestämts antingen genom utslag, dom eller beslut från Hyresnämnden.
Du har möjlighet att flytta själv fram till vräkningsdagen för att undvika extra kostnader. Om du flyttar själv ska du tala om det för värden och lämna tillbaka dina nycklar. Meddela även Kronofogden att du har flyttat.
Om du inte kan flytta själv ska du före vräkningen ta hand om dina personliga papper och annat som du behöver den närmaste tiden. Tänk också på att ta hand om dina husdjur. Annars tar Kronofogden hand om dem och kan ibland bli tvungen att avliva dem.
Vill du diskutera möjligheten till anstånd (att avhysningen skjuts upp) ska du vända dig till hyresvärden. Ibland har hyresvärden anlitat ett ombud, t. ex. ett inkassobolag. Ombudet företräder hyresvärden och det är ombudet du ska kontakta för en diskussion. Det kan samtidigt vara bra att du också pratar med hyresvärden. I vissa fall kan Kronofogden ge anstånd en kortare tid även om hyresvärden inte går med på det.
Behöver du hjälp kan du ta kontakt med socialförvaltningen i din kommun och beställa tid för rådgivning. Kronofogden underrättar alltid socialförvaltningen om avhysningen.
På vräkningsdagen kommer Kronofogden till din bostad och ser till att den töms och att låset byts. Kostnaderna för nedpackning, transport och magasinering är du skyldig att betala. Skräp och sådant som inte går att förvara i magasin slängs direkt. Exempel på detta är mat, odiskat porslin och blöta eller fuktiga textilier. Övriga saker magasineras.
Dina saker magasineras i högst tre månader. Oftast förvaras egendomen hos särskilda magasineringsföretag. I vissa fall tar hyresvärden hand om sakerna. Om du inte har hämtat ut sakerna inom tre månader kommer sakerna slängas eller säljas. Magasineringen kostar pengar och du måste därför betala för att få tillbaka dina saker.
Kontakta Kronofogden om du har frågor om var dina tillgångar är magasinerade och när du senast måste hämta ut dem.
Vid avhysning från annat än bostad gäller delvis andra regler än ovan. Om Kronofogden inte kan skaffa något lämpligt förvaringsutrymme får Kronofogden besluta att sälja eller slänga egendomen. För att undvika detta är det därför lämpligt att du innan avhysningen tömmer lokalen och tar hand om den egendom du vill behålla.
Vad är delningslänkar?
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.