På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Har ditt företag fått ett föreläggande om vanlig handräckning? Då vill den som har skickat ansökan få fastslaget att du ska göra något. Det kan exempelvis vara att överlämna en viss sak, eftersom du inte gjorde inom den tid du skulle, eller flytta när rätten att nyttja lokalen har upphört.
Vi skickar ut ett brev, ett föreläggande, med information om kravet tillsammans med ett delgivningskvitto. En person som är behörig att skriva under delgivningskvittot för företaget ska göra det och skicka tillbaka kvittot till oss. Underskriften är ett bevis om att företaget har tagit emot brevet. Oavsett om företaget håller med om kravet eller inte ska du alltså skicka tillbaka delgivningskvittot. Om du inte skickar det till oss, kan vi söka upp företrädare för företaget för att delge föreläggandet.
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, så kallad förklaringstid, på dig att göra det som står i ansökan. Om du tycker kravet är felaktigt kan du bestrida det. Förklaringstiden är inom den tid du ska höra av dig till oss. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.
Meddela oss skriftligen om du tycker att kravet är riktigt och gör det som står i brevet inom förklaringstiden. Det är viktigt att sökanden återkallar ansökan, annars meddelar vi ett beslut (utslag) när förklaringstiden har gått ut.
Om du vill få uppskov med det som företaget ska göra, ska du kontakta sökanden. Om ni kommer överens måste sökanden ta tillbaka sin ansökan, annars kommer vi att meddela ett utslag.
Vi meddelar ett beslut (utslag) om
Utslaget innebär att vi fastställer att ditt företag är skyldig att göra det som står i kravet.
Om du anser att utslaget är fel kan du ansöka om återvinning. Det innebär att en domstol gör en omprövning. Företaget måste i så fall ansöka skriftligen om återvinning inom fyra veckor från utslagets datum. Om du förlorar i domstolen kan företaget bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader.
Sökanden kan välja att direkt begära vår hjälp med handräckning, det kallas att ansöka om verkställighet. I vissa fall väljer sökanden att begära verkställighet senare. Om ärendet går vidare för verkställighet tillkommer ytterligare kostnader, som ditt företag måste betala.
En ansökan om handräckning mot företag eller mot personer som driver företag kan ge en anmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Även utslaget kan ge en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en anteckning hos kreditupplysningsföretagen om att företaget inte har skött sina åtaganden. Det är alltså inte vi som sätter betalningsanmärkningar.
Du kan läsa mer om hur det fungerar med betalningsanmärkningar på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.