På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.
Pressmeddelande 8 februari 2018
– Man kan se skuldsanering som en ekonomisk rehabilitering, där någon som har haft skulder i många år får möjlighet att starta om med nya förutsättningar, säger enhetschef Per-Olof Lindh. Foto: Kronofogden.
Antalet skuldsatta som ansöker om skuldsanering ökade kraftigt förra året. Orsaken är de nya reglerna som gjort det enklare att söka och genomgå en skuldsanering.
– Det är bra att fler får en ny chans i livet, säger Per-Olof Lindh, enhetschef på Kronofogden.
Förra året fick Kronofogden in cirka 19 000 ansökningar om skuldsanering, jämfört med drygt 12 300 under 2016. Det motsvarar en ökning med 54 procent. Den stora ökningen hänger ihop med de nya skuldsaneringslagarna som trädde i kraft den 1 november 2016. Antalet ansökningar ökar i alla län. Den största ökningen finns i Östergötland, Värmland och Kronoberg.
Bakgrunden till lagändringen är att väldigt många människor levt under knappa ekonomiska förhållanden under många år, ibland i decennier. Ofta är orsaken till överskuldsättningen att livet förändras oväntat eller drastiskt, exempelvis en skilsmässa, arbetslöshet, sjukdom eller en annan livskris.
– Man kan se skuldsanering som en ekonomisk rehabilitering, där någon som har haft skulder i många år får möjlighet att starta om med nya förutsättningar. Det är bra att fler nu får den chansen, säger Per-Olof Lindh.
Men ökningen har samtidigt fört med sig långa väntetider för de som ansöker. För att hantera det ökade antalet ansökningar har regeringen tillfälligt utökat Kronofogdens anslag med 20 miljoner kronor per år under perioden 2017-2019, men myndigheten har ändå svårt att hinna med. För närvarande tar det cirka fyra och en halv månad innan handläggningen startar.
– Som det är nu får de sökande vänta allt för länge på sina beslut, säger Per-Olof Lindh. Vi har effektiviserat handläggningen och vidtagit flera andra åtgärder, till exempel tagit in resurser från andra delar av myndigheten, rekryterat och förstärkt med extra personal. Men trots detta har vi svårt att säkra rimliga väntetider utan att riskera andra delar av vår verksamhet. Det kan tilläggas att Sverige har varit inne i en högkonjunktur. Om ekonomin försämras kan vi förmodligen förvänta oss ännu fler ansökningar, och då riskerar handläggningstiden att bli ännu längre än i dag.
Vid årsskiftet hade knappt 33 000 personer i landet en pågående skuldsanering.
Vill du veta mer, ring presstjänsten på 010-578 98 10. Du hittar statistiken under rubriken Läs mer.
Läs mer
Vad är delningslänkar?
Blanketter/Trycksaker
Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-16.