På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.

Kronofogden logotyp

Skuld att betala

Om du har fått brevet Skuld att betala betyder det att du har en obetald skuld till någon och de har begärt vår hjälp att få betalt.

Vi får inte pröva om en annan myndighets beslut är rätt eller fel. Vill du överklaga en sådan skuld måste du därför göra det direkt till myndigheten som lämnade in ärendet till oss. 

Hur betalar jag?

På kravet står en sista betalningsdag. Betala med hjälp av inbetalningsuppgifterna som följer med brevet. Skulden kan under vissa förutsättningar sekretessbeläggas när inbetalningen är bokförd hos oss.

Vi kan inte besluta om att frysa ränta eller få en skuld nedsatt. Har du skulder till företag eller privatpersoner måste du kontakta dem om du vill diskutera skulden.

Vad händer om jag inte betalar?

Vi undersöker vilka olika tillgångar du har. Oftast skickar vi ett brev till dig där vi ber dig fylla i dina uppgifter om inkomst, familjeförhållanden, bostadskostnader med mera. Du får med ett portofritt svarskuvert som du kan skicka tillbaka blanketten i. Vill du hellre lämna uppgifterna elektroniskt kan du läsa mer under fliken E-tjänster. 

Vad kan ni göra för att driva in skulder?

Vi har olika möjligheter att driva in skulder. Till exempel

  • Utmäta lön eller annan inkomst
  • Utmäta lös egendom. Det kan vara pengar, bilar, eller pengar du skulle få tillbaka på skatten. 
  • Utmäta fast egendom.
Kronofogden logotyp sidfot

Du kan ringa Kronofogden på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18

Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.