Kronofogden logotyp

Inkassokrav

Ett inkassokrav kommer inte från Kronofogden, även om många tror det. Brevet är utskickat från ett privat företag, ett inkassobolag.

Om du inte betalar en faktura senast vid förfallodatumet, kan företaget eller den du är skyldig pengar lämna över ärendet till ett inkassoföretag. Du får då ett krav att betala fakturan före ett visst datum. Från och med nu är det inkassoföretaget du ska betala skulden till.

När du får ett inkassokrav bör du omedelbart

  • betala skulden inklusive eventuell ränta samt påminnelse- och inkassoavgifter till inkassoföretaget eller
  • kontakta inkassoföretaget om kravet är felaktigt

Om kravet är riktigt men du inte kan betala bör du

  • ta kontakt med inkassoföretaget och förklara situationen. Försök att få dela upp betalningen i en avbetalningsplan eller komma överens om en senare betalningsdag. Ha dina papper framme när du ringer inkassoföretaget så att du kan uppge referensnummer etc.
  • kontakta vänner eller familj. Kanske finns det någon du kan få hjälp av om du berättar om dina ekonomiska svårigheter.

Vad händer om du inte gör någonting?

Om du inte gör någonting när du får ett inkassokrav, kan inkassoföretaget lämna över ärendet till Kronofogden. Då tillkommer avgifter och kostnader. Du riskerar också att få en betalningsanmärkning, som kan göra det svårt för dig att få banklån m.m.

Den du är skyldig pengar måste inte vända sig till ett inkassoföretag om du inte betalar i tid, även om det är vanligt. I stället kan den du är skyldig pengar vända sig direkt till Kronofogden, som då skickar dig ett betalningsföreläggande.

Om du har frågor eller vill prata med någon om din ekonomi är du välkommen att ringa Kronofogdens kundservice.

Dela på Facebook Twittra om sidan Bokmärk på Google Dela på LinkedIn More...
Kronofogden logotyp sidfot

Du kan ringa Kronofogden på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18

Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.