Väntetider

Din väntetid, tiden innan vi börjar arbeta med ditt ärende och tiden det tar för oss att handlägga, är beroende av flera olika faktorer. Här hittar du information om din väntetid. 

Väntetiderna varierar

Det kan bero på flera orsaker, bland annat:

  • hur många ärenden vi får in
  • om du behöver komplettera din ansökan
  • hur snabbt vi får kontakt med din motpart
  • om vi av någon anledning behöver registrera ditt ärende manuellt.

Väntetider i telefonen

Om du vill ringa, hittar du väntetider i telefonen här:

Kundservice svarar

  1. Betalningsföreläggande och vanlig handräckning

    Från att vi tar emot din ansökan tills vi skickar ut handlingar för delgivning

    5–7 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 29 februari–4 mars
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)

    3 Månader
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska göra något) tills vi fattar ett beslut (utslag)

    4 Månader
    Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Du kan följa dina ärenden på Mina sidor i vår e-tjänst Förelägganden.

  1. Verkställighet

    Från att vi registrerar din ansökan tills vi kan påbörja utredning och exempelvis utmäta för att betala en skuld

    20 Vardagar
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Redovisning till dig efter att ditt ärende är återkallat eller fullbetalt

    25 Vardagar
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att en dom om skadestånd vinner laga kraft tills vi skickar ut information till dig

    35 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 18–22 januari
    Verkställighet | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    En ansökan om verkställighet blir vanligtvis godkänd inom 1–3 vardagar. Du kan följa dina ärenden på Mina sidor i vår e-tjänst Mål som verkställs.

  1. In- och utbetalningar

    Från att en betalning kommer in på vårt konto tills den lämnar kontot

    1–3 Vardagar
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 6–14 mars
    In- och utbetalningar | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Vi bokför de flesta ärenden som rör in- och utbetalningar maskinellt. Det tar en till tre vardagar. I vissa fall måste en handläggare bokföra en in- eller utbetalning manuellt. Då tar det lite längre tid. Det är väntetiderna för dessa ärenden som redovisas ovan.

  1. Skuldsanering

    Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den

    5 Månader
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 11 oktober
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att vi tar emot din ansökan tills du får beslut om att du får skuldsanering

    9 Månader
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna

    4 Månader
    Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 17 november
    Skuldsanering | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

  1. Konkurstillsyn

    Från att slutredovisning kommer in till oss tills vi skickar ett yttrande till tingsrätten – i avskrivningskonkurser (exklusive taxor)

    10 Vardagar
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Från att slutredovisning kommer in till oss, tills vi skickar ett yttrande till tingsrätten – i utdelningskonkurs

    13 Vardagar
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 12 mars 2024

    Andelen yttranden som vi skickar till tingsrätten inom sex veckor i avskrivnings – och utdelningskonkurser (exklusive taxor)

    96 %
    Konkurstillsyn | Senast uppdaterad: 12 mars 2024