På vår webbplats använder vi cookies som gör att ditt besök ska fungera bättre. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Mer om cookies.

Kronofogden logotyp

Betalningsanmärkning

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om betalningsanmärkningar.

Betalningsanmärkning. Vad är det?
 

En betalningsanmärkning är ett tecken på att du inte har skött dina betalningar. Den kan exempelvis leda till att du inte får lån, lägenhet eller telefonabonnemang.

Det är inte vi som utfärdar betalningsanmärkningar. Ordet betalningsanmärkning är kreditupplysningsföretagens samlingsnamn på olika uppgifter som de samlar in från olika håll.

En fullständig lista över kreditupplysningsföretagen finns på Datainspektionens webbplats, som också innehåller mer information om hur kreditupplysning och betalningsanmärkningar fungerar.

Har jag en betalningsanmärkning?
 

Det kan ett kreditupplysningsföretag informera dig om - eftersom det är de som sätter betalningsanmärkningar. 

Kreditupplysningsföretagen hämtar offentliga uppgifter från olika register, bland annat från oss. Vissa av uppgifterna säljer de till olika frågeställare, exempelvis banker, hyresvärdar och kreditbolag. 

På Datainspektionens webbplats finns en fullständig lista över kreditupplysningsföretagen.

Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?
 

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.

Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut.

Hur snabbt hamnar uppgifterna hos kreditupplysningsföretagen?
 

Kreditupplysningsföretagen hämtar uppgifter från oss varje dag.

Jag har en skuld hos er. Kan jag få en betalningsanmärkning?
 

Det är kreditupplysningsföretag som ger betalningsanmärkningar, inte vi. Kreditupplysningsföretagen hämtar offentliga uppgifter från olika register, bland annat vårt.

Exempel på uppgifter hos oss som kan ge en betalningsanmärkning är:

  • när ett utslag meddelas. Det vill säga när ett betalningsföreläggande blir fastställt.
  • en ansökan om betalningsföreläggande mot juridiska personer.
  • uppgifter om obetalda skatter, underhåll, TV-avgifter med mera.
  • beslut om utmätning
  • beslut om skuldsanering

Du kan även gå in och läsa om betalningsanmärkningar på Datainspektionens hemsida.

Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?
 

Ansökan om ett betalningsföreläggande innebär inte att du fått en betalningsanmärkning. Den kommer om ansökan leder fram till ett utslag, det vill säga att vi fattar ett beslut om att ansökan är riktigt. Du kan läsa mer om skillnaden mellan ansökan och utslag här.

För företag och andra juridiska personer uppstår betalningsanmärkningen redan vid ansökan.

Kan jag få bort en betalningsanmärkning som beror på uppgifter om en skuld hos er?
 

Du behöver oftast inte finnas kvar i våra register om du har hamnat där av misstag. Misstaget kan till exempel vara att du råkade betala på ett felaktigt sätt eller att den som skickade in skulden till oss inte borde ha gjort det. Det är en särskild lagstiftning som avgör om vi får ändra på uppgifterna eller kanske ta bort uppgifterna helt och hållet.

Mer om rättelser i Kronofogdens register

Mer information

Kronofogden logotyp sidfot

Du kan ringa Kronofogden på 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18

Telefonnummer till växel och kundservice:
0771-73 73 00
Måndag-fredag klockan 8-18.